26 Şubat 2013 Salı

5 bin TL altındaki uyuşmazlıklara hakem şartı

Kamu Finansmanı ve Borç Yönetimi Hakkında Kanunu Tasarısı’na göre, beÅŸ bin Türk Lirasının altındaki uyuÅŸmazlıklar hakkında verilen hakem kararları kesin olacak.

TBMM BaÅŸkanlığı’na sunulan tasarıyla, çok sayıda kanunda deÄŸiÅŸiklik yapılıyor.

Tasarıyla, zorunlu tasarruf hesaplarıyla ilgili olarak kiÅŸi bazında hak sahipleri belirlenemediÄŸi için  Sosyal Güvenlik Kurumu’nda bekletilen tutarlar, Hazine MüsteÅŸarlığı hesaplarına aktarılacak.

İç denetçi ihtiyacının kısa vadede karşılanabilmesi amacıyla, 2014 yılı sonuna kadar mevcut denetim elemanları ile merkez teşkilatlarında çalışan uzman personel ve bazı meslek mensuplan için belirli şartlar dahilinde iç denetçi kadrolarına atanma imkanı getiriliyor.

TCK’nın “nitelikli dolandırıcılık” suçunun sigorta bedelini almak maksadıyla iÅŸlenmesi durumunda hapis cezasının alt sınırı 3 yıldan, adli para cezasının miktarı suçtan elde edilen menfaatin iki katından az olamayacak.

Bankacılık Kanunu’nda yapılan deÄŸiÅŸiklikle, müşterinin onay vermesi halinde risk bilgileri gerçek kiÅŸilerle paylaşılabilecek.

Tasarıyla, tamamı Hazine MüsteÅŸarlığı’na ait olan varlık kiralama ÅŸirketlerine Kurumlar Vergisi’nden muafiyet saÄŸlanıyor.

Aktüerler, brokerler ve acentelerde olduğu gibi, eksperler için de nitelik, kayıt, faaliyet esas ve usulleri bakımlarından yönetmelik düzenlenebilmesi için açık yetki alınıyor.

Bankalar ile özel kanunla kurulmuş ve kendisine sigorta acenteliği yapma yetkisi tanınan kurumlar hariç olmak üzere, sigorta acenteleri, bireysel emeklilik işlemleriyle ilgili aracılık ile Müsteşarlığın uygun göreceği diğer aracılık faaliyetleri dışında başka bir ticari faaliyette bulunamayacak.

Zorunlu sigortalar ve hayat sigortası acenteleri de diÄŸer acenteler gibi baÅŸka iÅŸle uÄŸraÅŸamayacak. Sigorta acentelerinin sigorta aracılığı dışında diÄŸer finansal faaliyetler alanında da aracılık hizmeti sunabilmelerine Hazine MüsteÅŸarlığı’nın uygun görmesi kaydıyla imkan verilecek.

Zorunlu sigortalarda tahkim sistemine ilgili kurumun üye olmasına bağlı olmadan hak sahibinin tahkim sistemine başvurmasına imkan sağlanıyor. Sigorta tahkim sistemine üye olmayan kuruluşlar bakımından Sigorta Tahkim Komisyonu giderlerine katılım Hazine Müsteşarlığınca ayrıca belirlenecek.

-40 bin TL üzerindeki uyuşmazlıklar-

Beş bin Türk Lirasının altındaki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararları kesin olacak. Beş bin Türk Lirası ve daha üzerindeki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararlarına karşı, kararın komisyonca ilgiliye bildiriminden itibaren 10 gün içinde bir defaya mahsus olmak üzere itiraz edilebilecek.

İtiraz talebi hakkında işin heyete intikalinden itibaren iki ay içinde karar verilecek. Beş bin Türk Lirası ve daha üzerindeki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararları, süresinde itiraz başvurusunda bulunulmaması halinde kesinleşecek. Bu uyuşmazlıklar hakkında yapılan itiraz üzerine verilen kararlar kesin olacak. 40 bin Türk Lirasının üzerindeki uyuşmazlıklar hakkında itiraz üzerine verilen kararlar için temyize gidilebilecek.

Katılım paylarının Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi giderlerini karşılayamaması durumunda, yayımlanacak yönetmelikte belirlenecek usul ve esaslar dahilinde Birlik Yönetim Kurulunca üye şirketlerden ayrıca katılma payı talep edilebilecek.

Özel hukuk hükümlerine tabi sigortalar kapsamında hak sahiplerine ödenmesi veya iadesi gereken her türlü paranın ilgili mevzuat uyarınca zamanaşımına uğraması ve ilgili şirket veya özel kanun hükümleri dâhilinde sigorta faaliyetinde bulunan kuruluşlar tarafından hak sahibine ulaşılamaması halinde, anılan paralar yapılacak ilanı müteakiben ilgisine göre Güvence Hesabına veya özel kanun hükümlerine dayalı olarak kurulmuş bulunan kuruluşlara gelir kaydedilecek.

Ä°lgili kanunlar çerçevesinde sigorta yapan kuruluÅŸlar ile sigorta ettirenler, sigorta sözleÅŸmesinden menfaat saÄŸlayanlar veya rücu edilenler arasında sigortacılık mevzuatından kaynaklanan uyuÅŸmazlıklardan dolayı yargılama yapmaya HSYK’nın ihtisas mahkemesi olarak görevlendireceÄŸi mahkemeler yetkili kılınıyor.

-Banker krizi düzenlemesi kaldırılıyor-

Tasarıyla, sermayesinin yüzde ellisinden fazlası Vakıflar Genel Müdürlüğüne veya mazbut vakıflara ait işletme ve iştiraklerin; kurumlar vergisi matrahının yüzde onunun, yeterli geliri bulunmayan mazbut vakıflara ait vakıf kültür varlıklarının onarımında kullanılmak üzere Genel Müdürlüğe aktarılmasına ilişkin düzenleme, yürürlükten kaldırılıyor.

Tasarıyla, 1981 yılı sonlarına doğru yaşanan bankerlik krizinin etkin ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesine ilişkin çıkarılan ve uygulama alanı kalmayan Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırılıyor.

-Görev zararına yeni düzenleme-

Görev zararı uygulamasında yaÅŸanan sorunların giderilmesi amacıyla “Kamu Ä°ktisadi TeÅŸebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”de deÄŸiÅŸiklik yapılıyor. Buna göre; teÅŸebbüs, müessese ve baÄŸlı ortaklıklar, iÅŸletmelerinde üretilen mal ve hizmet fiyatlarını tespitte serbest olacak. Bakanlar Kurulu; teÅŸebbüs, müessese ve baÄŸlı ortaklıkları faaliyet alanlarıyla ilgili olarak görevlendirilecek veya ürettikleri mal ve hizmetlerin fiyatlarını tespit edebilecek. Bakanlar Kurulu’nca  bunların ürettikleri mal ve hizmetlerin fiyatlarının satış fiyatının altında tespit edilmesi veya teÅŸebbüs, müessese ve baÄŸlı ortaklıklara faaliyet alanları ile ilgili olarak görev verilmesi halinde söz konusu görevler ile ilgili bu kuruluÅŸlara ödenecek görev zararı bedeli, Hazine MüsteÅŸarlığı bütçesine konulacak ödenekle karşılanacak.

Görev zararı bedeline ilişkin hususlar ve bu bedelin hesaplanma yöntemi Bakanlar Kurulu kararında açıkça belirtilecek.

Her bir görev zararı uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, Hazine Müsteşarlığınca ilgili Bakanlığın görüşü alınarak belirlenecek.

Görev zararı bedeli Hazine MüsteÅŸarlığınca teÅŸebbüs muhasebe kayıtları esas alınarak yapılacak inceleme sonucunda tespit edilecek. Hazine MüsteÅŸarlığı’nın talebi üzerine, ilgili Bakanlık  ve diÄŸer kamu kuruluÅŸlarının denetim personeli incelemede görevlendirilebilecek. Talep edilmesi halinde incelemeyle ilgili her türlü bilgi ve belgenin bir örneÄŸinin teÅŸebbüsçe denetim personeline sunulması ve gereken kolaylığın saÄŸlanması zorunlu olacak.

Teşebbüs, müessese ve bağlı ortaklıkların muhasebe kayıtlarına göre gerçekleşen görev zararı bedeli; teşebbüs, müessese ve bağlı ortaklıklar tarafından yapılacak ödeme talebine istinaden, Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yer alan ilgili harcama tertiplerinden gider kaydedilerek ödenecek.

Yapılan inceleme sonucunda hesaplanan görev zararı bedeli ile Hazine Müsteşarlığı bütçesinden yapılmış bulunan ödemeler arasında fark bulunduğunun tespit edilmesi hâlinde taraflar yükümlülüklerini faizsiz olarak yerine getirecek. Ancak, ilgili teşebbüs, müessese veya bağlı ortaklık tarafından yapılan talebin sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge ve işlemlere ilişkin tutarları da içerdiğinin tespiti hâlinde, bu belge ve işlemlere ilişkin Hazine Müsteşarlığı tarafından teşebbüse ödenmiş bulunan tutar, söz konusu ödemenin yapıldığı tarihten itibaren Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun çerçevesinde gecikme zammı oranında faiz uygulanarak tahsil edilecek.

Maliye Bakanı, bu teÅŸebbüslerin karlarından Hazineye tekabül eden tutarları, belirtilen kısıtlamalara tabi olmaksızın, Hazine MüsteÅŸarlığı’nın baÄŸlı olduÄŸu Bakanın teklifi üzerine genel bütçeye gelir kaydettirmeye yetkili olacak.

KİT ile Hazinenin pay sahibi olduğu diğer işletme, şirket ve bankaların Hazineye tekabül eden temettü tutarları ile diğer öz kaynaklarının tamamı veya bir kısmı, ilgili teşebbüs, işletme, şirket ve bankanın ödenmemiş sermayesine ve görev zararı alacaklarına mahsup edilebilecek.

-Türkiye Şeker Fabrikaları görev zararı-

Ãœretilen ÅŸekerin Türkiye Åžeker Fabrikalan A.Åž.’nin özelleÅŸtirme programına alındığı tarih itibarıyla  sözleÅŸmesi ve baÄŸlantısı yapılmış olan dahilde iÅŸleme rejimi kapsamındaki satışlarıyla ihracatından doÄŸan görev zararı bedeli, Türkiye Åžeker Fabrikalan A.Åž. tarafından yapılacak ödeme talebine istinaden, Hazine MüsteÅŸarlığı tarafından yapılacak incelemeyi müteakip, Hazine MüsteÅŸarlığı bütçesinde yer alan ilgili harcama tertiplerinden gider kaydedilerek ödenecek.

Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemeyecek.

-Yassıada ve Sivriada kısıtlamaya tabi olmayacak-

Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yassıada ve Sivriada’da, kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸlarına veya üst kuruluÅŸlarına doÄŸrudan sözleÅŸme yapma suretiyle kültürel ve turizm amaçlı yatırım ve hizmetler yaptırabilecek.

Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya üst kuruluşları, yatırım ve hizmetleri kendileri yapabileceği gibi başka şirketler vasıtasıyla da yapabilecek. Daha önce yap-işlet-devret projesi üstlenmiş şirketler de bu kapsamda yeni bir proje yüklenebilecek.

Yassıada ve Sivriada’da yapılacak planlama, imar ve inÅŸaat uygulamaları ile diÄŸer düzenlemeler, Kıyı Kanunu hükümlerine ve diÄŸer mevzuatta yer alan kısıtlama ve prosedürlere tabi olmayacak.

-İdari uyuşmazlıklarda Bakanlar Kurulu yetkili olacak-

Mülkiyeti Hazineye veya kamu idarelerine ait olan taşınmazlardan bir kamu idaresine tahsisli olan ancak başka bir kamu idaresince kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan taşınmazlardan fiilen kamu hizmetlerinde kullanılanlar dahil olmak üzere, hangi kamu idaresinin taşınmaza daha çok ihtiyacının olduğunun belirlenmesi ve bunların tahsislerinin kaldırılarak ihtiyacı olan kamu idaresine tahsisi konusundaki idari uyuşmazlıklarda nihai karar vermeye, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkili kılınıyor.

Mahalli idareler hariç olmak üzere genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin, döner sermayelerin, fonların, kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸları hariç özel kanunla kurulmuÅŸ diÄŸer kamu idarelerinin, kamu iktisadi teÅŸebbüsleri ve bunların baÄŸlı ortaklıkları ile müesseselerinin ve sermayesinin yüzde 50′sinden  fazlası kamuya ait diÄŸer ortaklıklar ve ÅŸirketlerin mülkiyetinde ve tasarrufunda bulunan tatil köyü, termal tesis, eÄŸitim ve dinlenme kampları, eÄŸitim, dinlenme ve spor tesisleri, misafirhane ve diÄŸer sosyal tesislerin ekonomiye kazandırılması amacıyla, bu tesislerin maliklerinin kendilerince, Bakanlıkça, ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi BaÅŸkanlığınca veya Toplu Konut Ä°daresi BaÅŸkanlığınca; deÄŸerlendirme iÅŸlemini yapacak idarenin mevzuatına göre ve bu mevzuatta belirtilen usullere göre satılmak, kat ve arsa karşılığı inÅŸaat yaptırılmak, üzerlerinde sınırlı ayni hak tesis edilmek suretiyle veya diÄŸer yöntemlerle deÄŸerlendirilmesine, deÄŸerlendirmenin hangi idare tarafından ve hangi yöntemle yapılacağına, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca karar verilebilecek.

Bakanlık tarafından gerekli görülen durumlarda kamu hizmetlerinin yerine getirilebilmesi veya Hazine taşınmazlarının daha etkin ve verimli şekilde yönetilmesi amacıyla, Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlar ile mülkiyeti gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazlar trampa edilebilecek.


5 bin TL altındaki uyuşmazlıklara hakem şartı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder