30 Nisan 2013 Salı

Lisanssız projede üretilen elektrik ilk defa satıl

500 kilovata (kW) kadar elektriÄŸi lisansa gerek olmadan üretmeye imkan tanıyan dü enleme, isteyen kendi elektriÄŸini üretmenin yanısıra ihtiyaç fa lasını da sisteme satılabiliyor. Ä°ÅŸte bu kapsamda Türkiye’de ilk defa güneÅŸ enerjisinden üretilen elektrik için dağıtım ÅŸirketine fatura kesildi.


Ä°STEYENÄ°N lisans almaya gerek olmadan çatısına güneÅŸ paneli veya arsasına rü gar türbini kurup, elektrik üretmesine ve tükettiÄŸinden fa lasını da sisteme satmasına olanak tanıyan dü enleme ilk meyvelerini veriyor. Bursa’ya baÄŸlı Gürsu Belediyesi’ne ait 96 kW’lık güneÅŸ enerjisi projesi, baÄŸlı bulunduÄŸu dağıtım ÅŸirketine ürettiÄŸi elektrik satarak, Türkiye’nin ilk lisanssı faturasını aldı. Uygulamanın yaygınlaÅŸmasıyla beraber, ürettiÄŸi elektrikten para ka ananların sayısı artacak.


NASIL BÄ°R SÄ°STEM


Türkiye’de ilk defa bir proje, güneÅŸ enerjisinden ürettiÄŸi elektriÄŸi ÅŸebekeye vererek, karşılığında ödeme tahsis etti. Gürsu Belediyesi’ne ait sö konusu projenin mimarı olan Merk Solar Enerji’nin Genel Müdürü Ömer Karahan, ÅŸunları anlattı: “Fotovoltaik sistem ÅŸebekeye baÄŸlanmadan önce ilgili kurumlarca sahada testinin ve kabulünün yapılması gerekiyor. Kabulle birlikte devreye alınan sistem enerji üretmeye baÅŸlıyor ve saatlik ba da ÅŸebeke ile mahsuplaşıyor. Ay sonunda, sistem sahibi olan tüketicinin ay boyunca ürettiÄŸi ve tükettiÄŸi enerjinin mahsup edilmesiyle beraber fatura ha ırlanıyor. EÄŸer sistemin kurulduÄŸu tesis daha fa la tüketim yaptıysa, güneÅŸ enerji sisteminin ürettiÄŸi enerji sayesinde fatura bedeli a alıyor. Ancak, güneÅŸ enerji sistemi tesisin tüketiminden daha fa la enerji üreterek, fa lasını ÅŸebekeye verdiyse, kilovatsaati (kWh) 13.3 Dolar sent ü erinden deÄŸerlenerek ilgili dağıtım ÅŸirketine fatura ediliyor.”


ARTI DEĞİL EKSİ


Karahan’a “Dağıtım ÅŸirketlerinin vatandaÅŸa gönderdiÄŸi elektrik faturalarından baÅŸlıca farkları neler” sorusunu yönelttiÄŸimi de, ÅŸu yanıtı verdi: “Bu faturanın baÅŸlıca farkı, dağıtım ÅŸirketinin (UEDAÅž) lisanssı üretim yapan tüketiciye (Gürsu Belediyesi) kestiÄŸi faturada ‘İlave Tüketim’ kolonunda gö üken (-) deÄŸer. Bu (-) deÄŸer tüketicinin güneÅŸ enerji sisteminden üreterek ÅŸebekeye verdiÄŸi enerji miktarını gösteriyor. Bu miktar toplam tüketimden düşüldükten sonra, fatura geriye kalan tüketim miktarı için tüketicinin normal tarifesi ü erinden oluÅŸturuluyor. Bu proje sayesinde yılda yaklaşık 140 bin kilovat saat (kWh) enerji üretiliyor. Bu da yaklaşık olarak 60 evin enerji ihtiyacına denk geliyor.”


Müşteri kaybetme korkusu yaşanıyor



Lisanssı projede üretilen elektrik ilk defa satıl

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder