25 Mart 2013 Pazartesi

Bir Medem klasiği: Roma'da bir oda...

İnsan iliÅŸkilerine dair yaptığı tespitlerle kanını a dokunan, verdiÄŸi duyguyu damarlarını da hissedeceÄŸini bir yönetmen: Julio Medem…İHABER-Nagihan ALANÇoÄŸu sinemasever Medem’in adını “Sex and Lucia” (2001) filmiyle duymuÅŸtur. Kimileri bu filmi softporn diye kategori e etmiÅŸ olabilir, hatta “Avrupa sineması iÅŸte!” diye filmi boÅŸ bir genelleme içine ve tabu bir bakış açısına sokmuÅŸ olabilirler. Filmi anlamak ve filmde ‘gerçek verilen’e ulaÅŸmak istiyorsanı önce yönetmeni tanımalısını . MEDEM SİNEMASIMedem sinemasında çıplaklık sıkça karşılaşılan bir motif; lakin onun çıplaklık estetiÄŸi Bertolucci stili asyondan u ak, Moodysson’un dolayımsı lığı kadar da kaba deÄŸil. Filmin çevirisi korkunç olduÄŸu için İngili ce çevirisi ile ya mak daha yerinde olacak, Room in Rome (Orijinal adı: Habitación en Roma), filminde de Bertolucci ve Moodysson arasında Melem, estetik bir çi gi belirlemiÅŸ. Cinsellik, yer yer direkt verilirken, ba ı durumlarda da kısıtlı stili asyona baÅŸvurulmuÅŸ. Fakat iki kadın arasında geçen bir deneyimin hikayesini ve cinselliÄŸi vermek deÄŸil yönetmenin amacı. Her ne kadar cinsel motifler yoÄŸun kullanılsa da yönetmenin ÅŸiirsel gö ü ve karakterlere yüklediÄŸi sorumluluk ile aÅŸkın ba alındığı kareler, çıplaklık motiflerinin estetik stilde verilmesini saÄŸlıyor. Ve filmin, eleÅŸtirenlerin topa tuttuÄŸu açıdan, kesinlikle i leyiciyi rahatsı eden ve cinselliÄŸi dikte ederek gö üne sokan bir tarafı da yok. SİNEMA GÖ LÜKLERİNİ ‘KABA’ OLMAMALI!Kendine has montaj ve kurgu teknikleriyle ÅŸiirsel diyaloglarını birleÅŸtiren yönetmen, gönlüme taht kurmuÅŸ nadir isimlerden. İspanyol sinemasının en saÄŸlam gö lerinden olan Medem, Room in Rome filmiyle de aÅŸkın aidiyetten ne kadar u ak olduÄŸunu gösterebilmiÅŸ bi e. Söylemek istediklerini böylesine güçlü ve cesur sahnelerle ifade edebilmek, hem de i leyicinin içine iÅŸleyerek, her yönetmenin harcı deÄŸil. Filmin ilk bakış açısıyla, ne kadar aykırı bir tar ı olduÄŸu kanısı kabul görse de bu filmi i lemek için sanıyorum bakmak deÄŸil bira görmek gerekiyor. Elbette aynı amanda sinema gö lüklerini in de kaba olmaması la ım.Filmi i lemeyen birinin Türkçe’ye korkunç çevirisi ile karşımı a çıktığından bahsettiÄŸimi Room in Rome, aslında çeviriyle 1-0 yenik baÅŸlamış ‘AteÅŸli oda’ çevirisiyle çevirmenlerin ga abına uÄŸrayarak, film çeÅŸitli tabu ve önyargısal eleÅŸtirilere uÄŸramış gördüğüm kadarıyla. Halbuki verilmek isteneni alabilmek için öncelikle sahip olduÄŸunu katı yargıları kenara bırakıp ö ’ü kavramaya çalışmak ÅŸart.AÅžK, AİDİYET DEĞİL!AÅŸkın her halini; kaybetmekten korkmayı, kalan a amana hem acıyı hem aÅŸkı sığdırabilmeyi, aÅŸkın herkese duyulabilecek ö el bir his olduÄŸu, aidiyeti olmadığı bir Melem filmi Room in Rome…Bakmayı deÄŸil de görmeyi bilenlerin i lemesini tavsiye edeceÄŸim bir film olmuÅŸ.Filmin iki kadın karakter ü erine kurulu olması ve Roma’da bir otel odasından sınırlı bir mekanda kurgulanması eleÅŸtirmenlerin ‘sıkıcı’ olarak filmi topa tutmalarına neden olsa da acıması ca eleÅŸtirildiÄŸi gibi film kesinlikle softporn deÄŸil, evet yoÄŸun çıplaklık kullanılıyor ve aÅŸk iliÅŸkisinin uç bir tarafı örnek olarak ele alınıyor, ama burada asıl verilmek istenen aÅŸk duygusunun aidiyet olmadığı…Room in Rome filmi, aynı amanda karakterlerin geçmiÅŸe dair sırlarla örülü diyaloglarına bırakılmış bira da. İki karakterin, kim olduklarına dair bilgileri birbirlerinden saklayarak sürüklediÄŸi tiyatral bir dramatik çalışma yapılmış. GeçiÅŸli dram sahnelerinin etkileyiciliÄŸi elbette tartışılma ama bu durumda oyunculuklar da büyük önem taşıyor. Ne var ki, Elena Anaya ve Natasha Yarovenko ikilisinin etkileyici performansları filme yapılan eleÅŸtirileri kırmaya yetecek kadar tatmin edici olmasa da, filmdeki ruhu i leyiciye geçirmeye yetiyor.Son olarak filmin mü iklerine deÄŸinmek istiyorum, filmin asıl mü iÄŸi karakterlerden birine vurgu yaparcasına Arap e gileriyle süslenmiÅŸ. DiÄŸer parça ise Loving Strangers. İkisi de oldukça iyi ve mü ikler filmde duyguların odaklandığı karelere titi likle yerleÅŸtirilmiÅŸ. Filmin soundtrack’i Russian Red im alı Loving Strangers adlı ÅŸarkı filmle bütünleÅŸen bir ÅŸarkı olmuÅŸ. Kısaca ÅŸunu söyleyebilirim ki filmden sonra da ÅŸarkının etkisi gün boyu sürüyor. MELEM’E DAİR…Yönetmen, 1958′de San Sebastián’da doÄŸdu. İspanyol sinemasının en önemli gö lerinden olan yönetmen, ses getiren birçok kısa filmden sonra nihayet 1991′de ilk u un metraj filmine im a attı. “Vacas”,İspanyadaki Bask sorununa dair göndermelerde bulunan “Vacas” ile iyi bir çıkış yapan yönetmen çeÅŸitli ödülleri de almaya hak ka andı.Ardından,1998′de kariyerindeki en çok ses getiren film olan “Los Amantes Del Circulo Polar” (Kutup Çi gisi Aşıkları) yöneten Medem, Venedik Film Festivali’nde “Altın Ayı” adayı oldu ve eleÅŸtirmenler tarafından olumlu eleÅŸtiriler aldı.Medem, 2001 yılında “Lucía y el Sexo” isimli filmini yönetti ve bu film, Medem’in Türkiye’de festivaller dışında gösterilen ilk filmi oldu. Saplantılı bir aÅŸk hikayesini anlatan film, deÄŸiÅŸik aman periyotlarında farklı görsel ögeler sunarak i leyiciye faklı bir film keyfi yaÅŸattı. Yıl 2007′yi gösterirken Julio Medem “Caotica Ana” (Kaotik Ana) isimli filmini i leyiciyle buluÅŸturdu. Femini m, reenkarnasyon, hipno gibi konuları iÅŸleyen film ülkemi de 27. si dü enlenen İstanbul Film Festivali’nde gösterildi. Filmografi7 Días En La Habana (2012) Room in Rome (2010) Caótica Ana (2007) ¡hay Motivo! (2004) Sex ve Lucia (2001) Kutup Çi gisi Aşıkları (1998) The Lovers Of The Arctic Circle (1998) Lovers Of The Arctic Circle (1998) Tierra (1996) The Red Squirrel (1993) Vacas (1992) 7 Days In Havana (0)



Bir Medem klasiÄŸi: Roma'da bir oda...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder