İnsan iliÅkilerine dair yaptıÄı tespitlerle kanını a dokunan, verdiÄi duyguyu damarlarını da hissedeceÄini bir yönetmen: Julio Medemâ¦Ä°HABER-Nagihan ALANÃoÄu sinemasever Medem’in adını “Sex and Lucia” (2001) filmiyle duymuÅtur. Kimileri bu filmi softporn diye kategori e etmiÅ olabilir, hatta “Avrupa sineması iÅte!” diye filmi boÅ bir genelleme içine ve tabu bir bakıŠaçısına sokmuÅ olabilirler. Filmi anlamak ve filmde ‘gerçek verilen’e ulaÅmak istiyorsanı önce yönetmeni tanımalısını . MEDEM SİNEMASIMedem sinemasında çıplaklık sıkça karÅılaÅılan bir motif; lakin onun çıplaklık estetiÄi Bertolucci stili asyondan u ak, Moodysson’un dolayımsı lıÄı kadar da kaba deÄil. Filmin çevirisi korkunç olduÄu için İngili ce çevirisi ile ya mak daha yerinde olacak, Room in Rome (Orijinal adı: Habitación en Roma), filminde de Bertolucci ve Moodysson arasında Melem, estetik bir çi gi belirlemiÅ. Cinsellik, yer yer direkt verilirken, ba ı durumlarda da kısıtlı stili asyona baÅvurulmuÅ. Fakat iki kadın arasında geçen bir deneyimin hikayesini ve cinselliÄi vermek deÄil yönetmenin amacı. Her ne kadar cinsel motifler yoÄun kullanılsa da yönetmenin Åiirsel gö ü ve karakterlere yüklediÄi sorumluluk ile aÅkın ba alındıÄı kareler, çıplaklık motiflerinin estetik stilde verilmesini saÄlıyor. Ve filmin, eleÅtirenlerin topa tuttuÄu açıdan, kesinlikle i leyiciyi rahatsı eden ve cinselliÄi dikte ederek gö üne sokan bir tarafı da yok. SİNEMA Gà LÃKLERİNİ âKABA’ OLMAMALI!Kendine has montaj ve kurgu teknikleriyle Åiirsel diyaloglarını birleÅtiren yönetmen, gönlüme taht kurmuÅ nadir isimlerden. İspanyol sinemasının en saÄlam gö lerinden olan Medem, Room in Rome filmiyle de aÅkın aidiyetten ne kadar u ak olduÄunu gösterebilmiÅ bi e. Söylemek istediklerini böylesine güçlü ve cesur sahnelerle ifade edebilmek, hem de i leyicinin içine iÅleyerek, her yönetmenin harcı deÄil. Filmin ilk bakıŠaçısıyla, ne kadar aykırı bir tar ı olduÄu kanısı kabul görse de bu filmi i lemek için sanıyorum bakmak deÄil bira görmek gerekiyor. Elbette aynı amanda sinema gö lüklerini in de kaba olmaması la ım.Filmi i lemeyen birinin Türkçe’ye korkunç çevirisi ile karÅımı a çıktıÄından bahsettiÄimi Room in Rome, aslında çeviriyle 1-0 yenik baÅlamıŠâAteÅli oda’ çevirisiyle çevirmenlerin ga abına uÄrayarak, film çeÅitli tabu ve önyargısal eleÅtirilere uÄramıŠgördüÄüm kadarıyla. Halbuki verilmek isteneni alabilmek için öncelikle sahip olduÄunu katı yargıları kenara bırakıp ö ’ü kavramaya çalıÅmak Åart.AÅK, AİDİYET DEÄİL!AÅkın her halini; kaybetmekten korkmayı, kalan a amana hem acıyı hem aÅkı sıÄdırabilmeyi, aÅkın herkese duyulabilecek ö el bir his olduÄu, aidiyeti olmadıÄı bir Melem filmi Room in Romeâ¦Bakmayı deÄil de görmeyi bilenlerin i lemesini tavsiye edeceÄim bir film olmuÅ.Filmin iki kadın karakter ü erine kurulu olması ve Roma’da bir otel odasından sınırlı bir mekanda kurgulanması eleÅtirmenlerin âsıkıcı’ olarak filmi topa tutmalarına neden olsa da acıması ca eleÅtirildiÄi gibi film kesinlikle softporn deÄil, evet yoÄun çıplaklık kullanılıyor ve aÅk iliÅkisinin uç bir tarafı örnek olarak ele alınıyor, ama burada asıl verilmek istenen aÅk duygusunun aidiyet olmadıÄıâ¦Room in Rome filmi, aynı amanda karakterlerin geçmiÅe dair sırlarla örülü diyaloglarına bırakılmıŠbira da. İki karakterin, kim olduklarına dair bilgileri birbirlerinden saklayarak sürüklediÄi tiyatral bir dramatik çalıÅma yapılmıÅ. GeçiÅli dram sahnelerinin etkileyiciliÄi elbette tartıÅılma ama bu durumda oyunculuklar da büyük önem taÅıyor. Ne var ki, Elena Anaya ve Natasha Yarovenko ikilisinin etkileyici performansları filme yapılan eleÅtirileri kırmaya yetecek kadar tatmin edici olmasa da, filmdeki ruhu i leyiciye geçirmeye yetiyor.Son olarak filmin mü iklerine deÄinmek istiyorum, filmin asıl mü iÄi karakterlerden birine vurgu yaparcasına Arap e gileriyle süslenmiÅ. DiÄer parça ise Loving Strangers. İkisi de oldukça iyi ve mü ikler filmde duyguların odaklandıÄı karelere titi likle yerleÅtirilmiÅ. Filmin soundtrack’i Russian Red im alı Loving Strangers adlı Åarkı filmle bütünleÅen bir Åarkı olmuÅ. Kısaca Åunu söyleyebilirim ki filmden sonra da Åarkının etkisi gün boyu sürüyor. MELEM’E DAİRâ¦Yönetmen, 1958′de San Sebastián’da doÄdu. İspanyol sinemasının en önemli gö lerinden olan yönetmen, ses getiren birçok kısa filmden sonra nihayet 1991′de ilk u un metraj filmine im a attı. “Vacas”,İspanyadaki Bask sorununa dair göndermelerde bulunan “Vacas” ile iyi bir çıkıŠyapan yönetmen çeÅitli ödülleri de almaya hak ka andı.Ardından,1998′de kariyerindeki en çok ses getiren film olan “Los Amantes Del Circulo Polar” (Kutup Ãi gisi AÅıkları) yöneten Medem, Venedik Film Festivali’nde “Altın Ayı” adayı oldu ve eleÅtirmenler tarafından olumlu eleÅtiriler aldı.Medem, 2001 yılında “LucÃa y el Sexo” isimli filmini yönetti ve bu film, Medem’in Türkiye’de festivaller dıÅında gösterilen ilk filmi oldu. Saplantılı bir aÅk hikayesini anlatan film, deÄiÅik aman periyotlarında farklı görsel ögeler sunarak i leyiciye faklı bir film keyfi yaÅattı. Yıl 2007′yi gösterirken Julio Medem “Caotica Ana” (Kaotik Ana) isimli filmini i leyiciyle buluÅturdu. Femini m, reenkarnasyon, hipno gibi konuları iÅleyen film ülkemi de 27. si dü enlenen İstanbul Film Festivali’nde gösterildi. Filmografi7 DÃas En La Habana (2012) Room in Rome (2010) Caótica Ana (2007) ¡hay Motivo! (2004) Sex ve Lucia (2001) Kutup Ãi gisi AÅıkları (1998) The Lovers Of The Arctic Circle (1998) Lovers Of The Arctic Circle (1998) Tierra (1996) The Red Squirrel (1993) Vacas (1992) 7 Days In Havana (0)
Bir Medem klasiÄi: Roma'da bir oda...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder